Het geven van prioriteit in business Intelligence voor de woningbouw.

september 20, 2020

De juli-editie van Housing Technology bevatte verschillende artikelen waarin werd onderzocht hoe grote datasets nieuwe mogelijkheden creëren op basis van de capaciteit om die informatie te ontginnen. Er kwamen verschillende belangrijke punten naar voren. Ten eerste staat de sociale huisvestingssector voor grote uitdagingen omdat nieuwe wetgeving een nieuw financieel landschap creëert; ten tweede verzamelen huisvestingsaanbieders grote hoeveelheden gegevens als kernonderdeel van hun bedrijfsactiviteiten; en ten derde zou een effectief gebruik van deze gegevens nieuwe inzichten in de dienstverlening, bedrijfsverbetering en de ontwikkeling van een robuuste bewijsbasis voor de sociale waarde die door de activiteiten van huisvestingsaanbieders wordt gecreëerd, kunnen aanjagen.

Het project dat we beschrijven was bedoeld om de zorg en de ondersteuning van een grote sociale huisvestingsaanbieder te helpen bij het ontwikkelen van zijn capaciteit om effectieve business intelligence (BI) te produceren.

Wat is BI? Kortom, BI gaat over het benutten van waarde uit bedrijfsprestatiegegevens. Door BI goed te begrijpen, krijgt u een duidelijk inzicht in de sterktes en zwaktes van uw organisatie, identificeert u het potentieel om kosten en verliezen te besparen en benadrukt u waar verbeteringen in de dienstverlening mogelijk zijn.

Wat maakt BI zo belangrijk voor de sociale huisvestingssector? Het eenvoudige antwoord is een betere besluitvorming. Het iets langere antwoord is het bieden van de capaciteit om de resultaten te verbeteren door betere, meer op maat gemaakte en klantgerichte diensten te leveren, terwijl de operationele kosten worden verlaagd.

We hebben met de zorg en ondersteuning van een grote aanbieder gewerkt om de gegevens te verzamelen die nodig zijn om de impact van zijn diensten op de klanten te beoordelen, en de waarde die deze diensten voor de opdrachtgevers creëren. Het bedrijf heeft meer dan 1.000 medewerkers in dienst en heeft een totale omzet van ongeveer £55 miljoen, inclusief £10 miljoen aan agentschappen, £24 miljoen aan ondersteunde huisvesting en £20 miljoen aan ouderen. Het bedrijf werkt met 80 verschillende onafhankelijke aanbieders om ervoor te zorgen dat zijn klanten diensten ontvangen die effectief aan hun behoeften voldoen.

De bedrijfsvisie was om een van de meest efficiënte aanbieders van gemeenschapsinvesteringsdiensten te worden en zo levens en gemeenschappen te transformeren. In een concurrerende markt wilde het bedrijf het voordeel hebben dat het toegang had tot informatie over waar de uitgaven de grootste impact hebben op het bereiken van de gewenste impact voor klanten.

We wilden het bedrijf helpen bij het verzamelen en analyseren van hun gegevens op een manier die hen in staat stelt de kosten van elk element van hun dienstverlening te kwantificeren, de efficiëntie van de levering over verschillende zorginstellingen heen te vergelijken en de impact op klanten en uiteindelijk de financiële voordelen voor de servicecommissarissen te kwantificeren.

Onze aanpak omvatte een nauwe samenwerking met het interne onderzoeksteam van het bedrijf door middel van vier processen: het ontwikkelen van een logische kaart; het identificeren van de juiste prestatiegegevens; het evalueren van de impact van diensten; en ten slotte het berekenen van de relatieve kosten en baten van specifieke diensten.

HET ONTWIKKELEN VAN EEN LOGISCHE KAART
Deze eerste fase was om mensen te helpen kritisch na te denken over hoe hun diensten het leven van klanten veranderen. In nauwe samenwerking met de medewerkers van de frontlinie hebben we een gedetailleerde kaart opgesteld van de servicecomponenten en de manier waarop zij dachten dat elke component een verandering voor de klant teweeg zou brengen.

HET IDENTIFICEREN VAN DE JUISTE PRESTATIEGEGEVENS
Albert Einstein zei: ‘Niet alles wat telt kan worden geteld, en niet alles wat kan worden geteld, telt’. De volgende stap was om ervoor te zorgen dat het bedrijf de juiste prestatiegegevens verzamelde. Als de levering van een deel van de logische kaart niet kon worden gecontroleerd, betekende dat dat er bewijsleemten waren die moesten worden opgevuld. We hebben gebruik gemaakt van een eenvoudig business case raamwerk dat is ontwikkeld door de National Audit Office map data collection. Het organiseert de gegevens in vier categorieën: middelen (wat wordt er uitgegeven), input (waar wordt het aan uitgegeven), output (wat levert de dienst op) en uitkomsten (de impact die de dienst heeft op de eindgebruikers).

Zodra we alle benodigde gegevens hadden, hebben we deze opgeslagen in een eenvoudig, op Excel gebaseerd datawarehouse. Het eindproduct creëerde een robuuste analytische tool die het bedrijf kon gebruiken om duidelijke business cases te ontwikkelen voor diensten voor dakloze klanten. Net zo belangrijk is dat het bedrijf de tool kon gebruiken om de bedrijfsprestaties te monitoren met betrekking tot de economie (betalen we het juiste bedrag voor onze middelen?), de efficiëntie (leveren die middelen zoals we zouden verwachten?), en de effectiviteit (leveren de diensten verandering voor klanten?).

EVALUATIE VAN DE IMPACT
Het derde element van het project was de evaluatie van de impact van de diensten op de daklozenklanten. Omdat we de juiste gegevens hadden opgeslagen in het op Excel gebaseerde datawarehouse, konden we de relatieve impact van verschillende servicecomponenten op het leven van klanten onderzoeken. Onze modellering benadrukte de cruciale rol die economische factoren speelden bij het helpen van klanten om zelfstandig te leven. We vonden hulp bij opleiding, bij het vinden van een baan en bij trainingen die allemaal een verschil maakten voor het vermogen van klanten om een inkomen te genereren. Waar klanten specifieke behoeften hadden op het gebied van sociaal contact, middelenmisbruik, geestelijke gezondheid en de uitoefening van keuze en betrokkenheid, was het belangrijk dat de dienstverlening aan die behoeften voldeed.

Uit de analyse kwam ook naar voren dat het waardevol is om over degelijke risicobeoordelingsprocedures te beschikken. Diensten voor dakloze klanten moeten de capaciteit hebben om op betrouwbare wijze individuele behoeften vast te stellen en vervolgens te voorzien in individuele behoeften, willen ze effectief zijn. Een belangrijke zakelijke kwestie was ervoor te zorgen dat risicoanalyses a) een nauwkeurig beeld gaven van de behoeften van de klant en b) achteraf geïnformeerde beslissingen konden nemen over het soort ondersteuning dat de klant heeft ontvangen.

BEREKENING VAN DE KOSTEN-BATENVERHOUDING
Het laatste deel van het project was het leveren van een kosten-batenanalyse (KBA). We hebben de kosten van elke interventie vergeleken met de impact op de klanten (uitgedrukt in geld). Onze analyses suggereerden dat de diensten voor daklozenklanten op de middellange tot lange termijn een goede prijs-kwaliteitverhouding boden. Het kostte de klanten tijd om hun leven te veranderen, maar toen die verandering eenmaal was bereikt, bracht dat niet alleen voor henzelf, maar ook voor hun gemeenschap financiële voordelen met zich mee.

Door de capaciteit voor goede BI te leveren, heeft het project een aantal belangrijke kwesties voor het bedrijf naar voren gebracht:

  • Het belang van effectieve relaties tussen ondersteunend personeel en klanten;
    De mate waarin succesvolle resultaten afhankelijk zijn van een betrouwbare risicobeoordeling;
    Het potentieel om de kosteneffectiviteit te verbeteren door de ondersteuning doelgerichter te maken;
    De sleutelrol die steun voor onderwijs, werkgelegenheid en opleiding speelt voor klanten;
    De belangrijke bijdrage van het voldoen aan individuele behoeften op het gebied van sociaal contact, middelenmisbruik, geestelijke gezondheid en de uitoefening van keuzemogelijkheden en betrokkenheid;
    Het belang voor klanten van sociale netwerken en een gevoel van controle over hun leven; en
    In die businesscases moet rekening worden gehouden met de nettovoordelen van de diensten op de middellange tot lange termijn.
    Het project heeft met succes een unieke en robuuste analytische capaciteit opgeleverd die de zorg en de ondersteuning van het bedrijfsleven in staat stelde om de kosteneffectiviteit van de diensten voor daklozenklanten te optimaliseren en te reageren op de vraag naar bewijs van de impact die een integraal onderdeel van het contracteringsproces wordt.

Kijk ook eens op OSRE.nl

Recent posts